søndag 29. november 2009

Oppdatering - påå tiide!! (litt foreldet...)

(18.11.09)

Sist jeg sendte en oppdatering så var vi nesten på vei til en festival "protestant en fête", en protestant-festival altså, for alle protestanter i Frankrike. Strasbourg var en kjempeby, likte den godt, sjarmerende:) Ellers så var festivalen ganske bra, men det var litt informasjon som ikkje ble kommunisert så bra, så det førte til at vi reiste langt av sted langt om lenge, over brua til Tyskland og gikk og gikk - og så kom vi fram til en slags matservering, og musikken, fanfaren, korene var ferdige.. Det stod ikke hvor lang tid vi måtte regne og vi var konstant usikre på om vi var på riktig vei eller ikke. Jaja:) var nå innom Tyskland, prøvde meg på litt rusten tysk, litt fortrengt i bakhode merket jeg.

Ellers så var vi på en lovsangskveld. Det var nok det jeg likte best. Litt åndelig perspektiv, ikke så intellektuelt, men mer med hjertet. Både seminarer og delvis også avslutningsgudstjenesten var ganske så intellektuelle. Kanskje det er litt fransk, i alle fall innenfor noen kirker tror jeg det er sånn. Jeg vet ikke.

Alfabetiseringen er utrolig koselig, liker "damene mine" kjempegodt. De ler og tuller og ser lyst på livet og de er så takknemlige for det lille jeg gjør. Jeg håper bare jeg ikke lærer dem feil, av og til må jeg spørre andre om hjelp, men det går nå det også:) Det kommer stadig nye damer og jeg bare hååper at Gud må virke i de. At Han må hjelpe oss til å nå inn til de.

Her om dagen var jeg skikkelig deppa på grunn av fransken.. Følte ikke jeg kom noen vei og leksene til i morgen, jeg tenkte jeg skulle gjøre de, ble det ingenting av. Jeg var helt tom. Leksene er å argumentere for noe etter ett spesielt mønster, men jeg var helt blank. Har kommet på noe jeg kanskje kan bruke, men det gjenstår å se.

Ellers så liker jeg klassemiljøet veldig godt. Flere jeg har fått god kontakt med og vi har allerede hatt en slags klassesammenkomst og vi har spist lunsj sammen flere. På søndag så kom til og med ett kristent amerikansk par på gudstjenesten her. På eget initiativ. Veldig hyggelig:)

Neste fredag blir det ett arbeid uten like. Da skal jeg være ansvarlig for den årlige innsamlingen av mat/hygieneartikler på en dagligvarebutikk her i Bourg-la-Reine. Utrolig viktig at vi får inn mye, for det skal tross alt vare et helt år (vi får i tillegg alltid ferskvarer og litt andre ting hver uke, men det er ikke nok). I dag morges var jeg på matvare-stasjonen, la banque alimentaire, og delte ut varer. 50 familier og 172 personer, og enda var det ikke alle som kom. Det viser bare at det er ett behov, selv i en rik forstad som Bourg-la-Reine.

Etter en måned med avbrudd i katekismeundervisning skal vi nå ta fatt igjen, nå i ettermiddag. Jeg gleder meg til å se igjen kidza:) Veldig snille barn, og jeg føler jeg har litt oversikten og taket på akkurat det opplegget her. Tror Gud har utrustet meg litt her, takk og pris for det. I dag skal vi snakke litt om Bibelen, hvorfor og hvordan lese i den (Alfa-inspirert)

Nå som det nærmer seg jul er det jo mye snakk om juletrefesten, og fra nå av blir det kun å øve på julespillet med søndagskolebarna. Det er en av de andre søndagsskolelærerne som har funnet et julespill som forteller julefortellingen gjennom ett juletre. Hva passer vel bedre enn juleevangeliet på en juletrefest?:) For ungdomsgruppa så ser jeg tilbake på forrige år med gru. Det var et stress uten like og resultatet ble heller så som så. Dette året heller vi mer mot å ha noen leker der vi får med hele forsamlingen, eller i alle fall deler av den. Jeg tror det kan fungere vel så godt som en middelmådig sketsj som bare fører til stress.


Ungdomsgrupa i år består stort sett av ungdommer mellom 14 og 16 år. Det passer meg egentlig fint, for da vet jeg mer hva min rolle skal være. I fjor var flere nesten på min alder og jeg følte det ble veldig rart og vanskelig å skulle skjære gjennom med ting og evt. irettesette.. Vi er ikke så mange, alt fra 3-6 stykker hver gang. Men det som er viktig er jo ikke antallet, det er at det er en plass der man kan få pleie tro, snakke om diverse tema, være sammen med andre kristne, tøyse og tulle, be sammen osv. Jeg føler absolutt at det går bedre med ungdomsgruppa dette året her. Takk og pris for det:)

En liten oppdatering:) Kanskje jeg legger ut dette på bloggen. Det er jo bedre enn ingenting:)

mvh og Guds fred

Kari Helene

Ingen kommentarer: