mandag 23. februar 2009

Yes, yes I'm alive! C'est vrai

Hei, hei:)

ja, jeg er i live! Våknet opp først klokka 9 og så klokka 12 i dag - snakk om soving altså, men, det er forsåvidt forståelig etter over en uke med mer eller mindre leir.

MiJi (Mission Jeunesse, ungdomsavdeling innen den lutherske kirka her i Paris) hadde fra 14-20. februar Académie de Louange på ett leirsted i enden av linje E også enda lengre, husker ikke navnet.. Som vanlig kom Marie Veggeland m/band og personell fra Norge og ledet workshops og lovsang - fantastisk bra! Jeg var bare på første avdeling, leiren for de mellom 15-20. I år har det også vært opplegg for de mellom 11-15 også, lurer på hvordan det gikk... håper det gikk bra.

Hvor mange ungdommer var d der tro? rundt 30? Workshops-ene var: Drama, dans, sang, musikk (piano, bass, gitar, trommer m øving på samspill) og dekor (der hang jeg meg på, fungerte litt som tolk) Ellers hadde vi litt opplegg sammen: gudstjeneste/celebration, heldigvis litt fritid til å bare henge (det ble ordnet underveis: re-organisering, faktisk veldig viktig) og møte og lovsang. Fantastisk med litt sånn type musikk og lovsang - kjente melodier og sanger med fantastisk akkompagnement. Man vet ikke hvor bra man har det før man er borte fra det en stund. Lovsangen i Norkirken, Bergen er ofte savnet.. Nye salmer der man ikke helt klarer å henge med, det blir fort vanskelig å komme i lovsangsmodusen da, og dessverre er det bare salmer vi synger. Jeg får be Jesus hjelpe meg, så får vi se om det kan bli noe mer ett eller annet sted. Ungdomsgruppa, der er det mange talenter, men det blir på langt nær bra nok utnyttet, så vi blir nødt til å gjøre noe der. Frimodighet.. det er tingen.

Jeg reiste mandags kveld etter middag, så fikk ikke med meg morro-kveld og oppvisning fra de ulike workshops-ene, men jeg får få en oppdatering og se litt bilder håper jeg:)

På tirsdag morgen reiste jeg videre til Helsinki og var innom ei god finsk venninne, og fikk sett litt av Helsinki, en kirke, domkirken minnet faktisk veldig om Sacre Coeur, men denne var derimot protestantisk (selv om protestanter her sikkert hadde synest at den så veldig katolsk ut) og videre tok vi en rundtur med trikken - var litt kaldt i Finland..

På torsdagen begynte konferansen i Finland: Karis/Karjja på en folkehøyskole tror jeg. Veldig god standard - ingenting å utsette der og goood mat:) svart brød var det også. Programmet var litt i tetteste laget, så til tider ble det litt halvsoving og ikke veldig høy konsentrasjon.. Men workshops-ene var veldig gode(de jeg var på) bibeltimene og spesielt den ene konserten var bra. Bønn hadde vi også, og lørdagen ble det en inndeling på fire (det gikk opp:) der vi skulle be for hverandre og også lære å lytte til Gud om vi fikk noe å dele med den vi bad for. Det var ganske mørkt hos meg, men, mulig det er fordi jeg har ett nesten tett øre - wax..yak, som blokkerer. Det de andre sa til meg, var: steinalter (det forstod jeg ikke..), hun ene så meg be i kirken - det passet bra, for etter en workshop hadde jeg bestemt meg for at bønn, det må vi gjøre mye mer av - uten det skjer det lite.. og hun siste sa at hun fikk ett bilde av en tråd gjennom hodet, gjennom ørene liksom - og ja! jeg hører litt dårlig og sist gang jeg var til legen var det den øreskyllen, hint hint, gå og fiks det kanskje, hehe. Og siste bildet var: at jeg var e som måtte bygge en bro over en elv eller lignende, jeg måtte gjøre det for at de skulle komme seg over. Jeg vet ikke, men jeg har tenkt en del på å bli her ett år til, det er noe med det å få utnyttet situasjonen, nå er språket mye bedre, nå kjenner jeg mange folk, nå har jeg sett hvordan ting fungerer - evt ikke fungerer. Til nå har det vært mye observasjon, men nå er det på tide å prøve å bidra på andre måter også - det må dere gjerne be for, at jeg må klare å se hva og hvor behovet er. Vi trenger at folk i menigheten engasjerer seg som frivillige, vi har lokaler som blir svært lite brukt, så vi kunne gjort så mye mer. Alle er verdifulle, og vi vil gjerne få de med på himmelveien. Vi har alle talenter, det talte Per-K om på Académie de Louange, og det gjelder å få brukt de - alle sammen, sammen, for da blir behovet dekket. Noen kan spille, andre kan synge, andre er gode på å komme i kontakt med folk, andre er kreative osv.. sammen blir det såå bra, så vi må bare sette i gang - og det gjelder deg også:) Jeg er ganske sikker, så sant det ligger til rette for det, at jeg blir ett år til... jeg tenker ennå.. mamma og pappa kommer på fredag, da skal jeg snakke litt med de også. Svaret skal gis 15.mars.. Jeg håper jeg velger rett..

Ellers er uka som før med noen forandringer:
nytt semester begynner i morgen, men da ikke på det katolske instituttet, men hos Myriam, kona til sjefen til Unni (min ettåringskollega). Ho har tatt litt Fransk som andrespråk, og er fransk. Vi kom på dette fordi det var ikke plass på det nivået vi hadde på la Catho, så da fant vi ut at vi heller kunne snakke med Myriam. Hun på sin side syns det virker interessant å få jobbe med utlendinger på ett middels nivå også, for før har hun bare jobbet med de på nybegynnernivå.

I tillegg til Myriam-skolen blir det (viss ikke noe kommer i veien) at vi skal hjelpe til med fransk-undervisning av innvandrerkvinner (da selvfølgelig de som har ett lavere fransk-nivå:). Det er Operasjon Mobilisering som har denne alfabetiseringen.

Mmm, ellers så er det som før. Skal ellers prøve å få vært litt mer turist, skvise det inn her og der:)

Ellers Gratulerer med dagen til alle som har hatt bursdag i det siste - Onkel Kåre: en forsinket bursdagshilsen til deg!

klem, klem!
fra Karjalainen (forfinskning av navnet)

1 kommentar:

Therese sa...

Oppdatering er en fin ting:) Takk!